Meer mindfulness dankzij je interieur

In het hier en nu leven, de stress van elke dag opzijschuiven en je bewust worden van je innerlijke, daar staat mindfulness voor. Op enkele jaren werd deze meditatievorm het ideale instrument om je gezondheidstoestand te verbeteren. Ook je woning kan hiertoe bijdragen.

Mindfulness, wat is dat?

Mindfulness ontstond uit MBSR of Mindfulness-Based Stress Reduction (op mindfulness gebaseerde stressreductie), in 1979 uitgevonden door professor Jon Kabat-Zinn. Deze meditatietechniek houdt in dat je ‘in het moment leeft, op elk ogenblik, bewust en zonder te oordelen’ 1. Volgens een klinische studie (Harvard, 2015) kan mindfulness stress verminderen, een terugval bij depressie voorkomen, aandoeningen met het immuunsysteem behandelen & voorkomen, en chronische pijnen remediëren.

Hoe mindfulness toepassen?

Wie aan de slag wil gaan met mindfulness dient vooraf te weten dat dit tijd veel tijd en praktijk vergt. Hoe ga je te werk? Je installeert je comfortabel in een stille ruimte, zonder enige afleiding. Adem traag, zonder het in- of uitademen te forceren. Concentreer je alleen op de lucht die je borst doet uitzetten, je longen vult en dan weer ontsnapt. Tracht vijf minuten lang aan niets anders te denken dan aan je adem. Elke gedachte die ertussen wurmt, verdrijf je meteen door je opnieuw toe te spitsen op het hier en nu.

In harmonie leven met je interieur

Je interieur kan je helpen je gemoedstoestand meer in het heden te verankeren en komaf te maken met ballast. Door te kiezen voor minimalisme, creëer je ruimtes luchtig zijn en daardoor bevorderlijk zijn voor je concentratie (zie artikel).

Wil je dit doel bereiken? Leg de klemtoon dan op het essentiële en keer terug naar de waarden waar je belang aan hecht. Kies edele materialen en vermijd ruwe en strakke lijnen. Haal enkel voorwerpen in je interieur die een geschiedenis hebben en echt nuttig zijn. Ook de kleur van je muren kan mindfulness helpen waarmaken. Hemelsblauw roept bijvoorbeeld sereniteit op, wit wijsheid en violet meditatie.

In je slaapkamer ban je best de schermen van tv of smartphone gedurende één tot twee uur voor het slapengaan.

Zorg thuis voor een ruimte waar je helemaal op jezelf kan focussen. Verwijder er elk overbodig voorwerp dat voor afleiding zorgt. Pas ook de verlichting aan zodat de sfeer in de ruimte gedempt is, dat brengt je geest tot rust.

Zet de tv in een aparte ruimte die enkel daarvoor dient. Zo wordt het salon van je huis opnieuw de plaats waar je gezinsleden echt aandacht hebben voor elkaar.

Voor je dit artikel wegklikt …

Neem een minuut om aan niets anders te denken dan aan het moment zelf. Visualiseer jezelf voor je scherm. Bedenk dat je nog zoveel moet doen, e-mails versturen, de kinderen van school halen, ... en toch: wis deze gedachten uit je geest en wees je bewust van je aanwezigheid, hier, op dit moment. Adem diep in en concentreer je enkel op je ademhaling en niets anders.

Graag meer weten? Ontdek een boeiende documentaire over dit onderwerp: Walk with me. Deze anderhalf uur lange film benadert mindfulness op een indrukwekkend trefzekere en poëtische manier.

alone-beach-blue-skies-934718

https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2032559