Warm aanbevolen: verse lucht en daglicht

‘Home is where your heart is’. Een wijze opvatting die nu meer dan ooit van toepassing is. Zorg voor een gezond binnenklimaat door je woning te luchten en voldoende daglicht en zon binnen te laten.

Tip 1: Ventileer volop

Tijdens je slaap stijgt de luchtvochtigheid en het CO2-gehalte in je slaapkamer. En dat terwijl een goede dosis frisse lucht een zegen is voor je nachtrust. Daarom is het een goed idee om twee keer per dag je kamer gedurende 10 minuten te luchten, zodat het er weer lekker fris is tegen de volgende nacht. Is het buiten heel heet? Dan raden we je aan om de ramen overdag te sluiten en ze pas weer te openen wanneer de lucht buiten koeler is.

De beste manier om je huis echt te laten doorluchten is door zowel een raam beneden alsook een dakvenster boven open te zetten wat zorgt voor het zogenaamde “schoorsteeneffect”. Daarbij kan de vervuilde lucht ontspannen via het dak. Indien je dakvensters buiten handbereik geplaatst zijn, kies dan voor een elektrische versie of zelfs voor een smarthome systeem dat automatisch zorgt voor een optimaal binnenklimaat.

 

Tip 2: Laat daglicht binnenstromen

Daglicht en de natuur in huis binnenhalen is essentieel. Zo heeft daglicht positieve effecten op je slaap, humeur, geheugen en leervermogen. Enkele slimme kneepjes om meer helderheid in je interieur te brengen:

  • de kleur van je muren: donkere muren ogen dan wel warm en gezellig, toch zijn zachte, frisse kleuren een beter plan. Zij maken een ruimte lichter. Vermijd dus om een volledige ruimte in een donkere kleur te schilderen, hou het liever bij één muur.
  • Investeer in spiegels, zodat het licht door de volledige ruimte verspreid wordt.
  • Plaats lichtweerkaatsers onderaan je vensters: dat zijn aluminiumstrips die als een soort spiegel werken en zo het licht dus doorgeven.
  • Heroverweeg de inrichting van je kamer. Verwijder alles wat overbodig is en plaats geen voorwerpen op de vensterbank.

 
Hoe je de natuur binnenhaalt? Dat verklappen we hier

Tip 3: Trek naar buiten en geniet van de zon

Zonlicht zorgt ervoor dat de hersenen serotonine vrijgeven. Dit ‘feelgoodhormoon’ bevordert je welzijn op natuurlijke wijze. Het brengt je tot rust en helpt je te concentreren. Krijg je niet genoeg zonlicht binnen, dan daalt je serotonineniveau ingrijpend en dat kan je stemming onderuit halen. Je kan dan zelfs last krijgen van depressiesymptomen zoals extreem verdriet en stemmingswisselingen.

Het komt er dan ook op aan om van de zon te genieten. Dat zalig zonnetje helpt bovendien tegen stress. Die treedt veelal op wanneer het cortisolniveau plots stijgt, meestal na een impuls van verdriet of angst. Graag minder stress? Hou dan je cortisolniveau onder controle. En dat kan prima met zonlicht, zij het met mate.

In tegenstelling tot wat je zou denken, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie dat blootstelling aan de zon raadzaam is voor de algemene gezondheid van de huid. Dit wordt breed ondersteund door de beste dermatologen ter wereld. Volgens hen zijn UV-stralen ideaal voor de behandeling van huidaandoeningen zoals eczeem, psoriasis en huidacne. De zon is een goede bron van vitamine D, en die is dan weer goed voor de gezondheid van je botten. Let wel: de blootstelling moet met mate gebeuren en met gepaste bescherming tegen de zon. Aarzel niet om je dermatoloog te raadplegen.

 

 

Voor een gezonde thuis en een gezond lichaam is het advies dus eenvoudig en doeltreffend: luchten, genieten van daglicht, naar buiten gaan en bewonderen wat voor moois de natuur te bieden heeft.