Natuurlijk licht bevordert je welzijn

Natuurlijk licht heeft positieve effecten op je slaap, humeur, geheugen en leervermogen. Helaas moeten we het in de korte winterdagen met een pak minder daglicht doen. Wat kan je doen om een winterdepressie te voorkomen?

De invloed op ons welbevinden

De zon speelt een hoofdrol in wat men het ‘circadiaans ritme’ noemt. In elke cyclus van ongeveer 24 uur gaan we van waken naar slapen. Als die interne biologische klok goed afgesteld is, slapen we goed en zijn onze hartslag en bloeddruk regelmatig. Maar als de zon zich onvoldoende laat zien, dan raakt ons circadiaans ritme verstoord waardoor we minder energie hebben.

Het is je zeker al opgevallen dat je in de winter minder in vorm bent … Dat komt door het vertragen van onze biologische klok, omdat de dagen korten. Ons lichaam scheidt minder cortisol – het energiegevende hormoon – af en ons lichaam dommelt in.

Een ander onaangenaam neveneffect van te weinig natuurlijk daglicht is een depressief gevoel: de bekende winterblues. 2% van de Belgische bevolking heeft er last van.

‘Het hangt van persoon tot persoon af. Er zijn mensen die er goed mee om kunnen gaan, terwijl anderen er erg onder lijden’,

verduidelijkt psychiater Matthieu Hein, verbonden aan het Erasmusziekenhuis en gespecialiseerd in slaapstoornissen en mentale aandoeningen.

Van weinig energie over een verlaagd libido tot een verzwakt immuunsysteem. We zijn allemaal potentiële slachtoffers van een tekort aan natuurlijk licht.


De oplossingen

Gelukkig bestaan er tips en trucs om toch van een maximum aan natuurlijk licht te profiteren en zo een winterdepressie te vermijden. Counter de blues door bijvoorbeeld buiten te gaan wandelen telkens je de kans hebt. Gebruik je middagpauze om een luchtje te scheppen en zelf lunch te gaan halen ipv 's ochtends een broodje te bestellen. Probeer een werkplek bij het raam te veroveren of ga gedurende de dag een paar keer bij het raam staan om zoveel mogelijk daglicht op te nemen.

In ons interieur

Voor de dagen waarop er minder natuurlijk licht te bespeuren valt, investeer je best in halogeenlampen. Die werpen het meest ideale licht in ons interieur. Een kuur van verschillende weken luminotherapie is ook ten zeerste aangeraden. Hierbij stel je je dagelijks bloot aan kunstmatig wit licht dat de stralen van de zon nabootst.

Donkere muren mogen dan wel warm en gezellig ogen, toch zijn zachte, frisse kleuren een beter plan. Zij maken een ruimte lichter. Vermijd dus om een volledige ruimte in een donkere kleur te schilderen, hou het liever bij één muur.

Investeer in spiegels, zodat het licht door de volledige ruimte verspreid wordt. Zo worden er bijvoorbeeld in de dakvensters van VELUX lichtweerkaatsers geplaatst; aluminiumstrips die als een soort spiegel werken en zo het licht dus doorgeven. Ook een herininrichting van je kamer kan overwogen worden. Verwijder alles wat overbodig is en plaats geen dingen op het raamkozijn.

Denk je aan het renoveren van je woning? Dan volgt hieronder slim advies voor meer lichtinval in je vernieuwde stek. Het aantal vensters en de verhoudingen ervan zijn essentieel voor hoe een plek ervaren wordt en hoeveel levenscomfort ze geeft. De hoeveelheid licht moet dus aangepast zijn aan de oppervlakte van de ruimte. Voor een optimaal welbevinden is het aangeraden om ervoor te zorgen dat uw glasoppervlakte minstens 12% van uw vloeroppervlakte bedraagt.
Een mooi voorbeeld van een renovatie die je lichtkapitaal voelbaar verhoogt, is een uitbouw. Concreet: door dakramen te combineren met grote gevel- of schuifvensters, nodigt een  uitbouw het daglicht maximaal uit om ons te helpen bij ons welzijn. Er is geen standaarduitbouw, tal van varianten zijn mogelijk. Zo zijn er ook verschillende raamtypes. Als de zon het hoogst staat en op het maximum van zijn kracht is, slaagt een dakraam er in om dubbel zoveel licht binnen te brengen als een gevelvenster. Ook belangrijk om weten: voor een betere spreiding van het licht plaats je beter meerdere kleine dakramen dan één groot.